Geschiedenis

  • Het begin

    Authenticiteit, traditie en vakmanschap – de “nieuwe” waarden van vandaag de dag – staan al meer dan een eeuw aan de basis van Veldhuyzen Kaas. Vanaf 1880 werd door de familie Veldhuyzen kaas verhandeld die werd geproduceerd in de regio. In de jaren voor 1880 transporteerde en verhandelde Cornelius Veldhuyzen allerlei goederen in Nederland met zijn 2 schepen. Rond 1875 bestonden grote kaasfabrieken en kaasmarkten nog niet en was het lastig voor de boeren om hun kazen te verkopen. De boeren zagen in Cornelius een goede handelspartner en vroegen hem om hun kaas in Amsterdam te verkopen.

     

  • 1884: eerste pakhuis

    Cornelius had in de gaten dat de kaas in de zomerperiode (dat was de productie tijd) minder opbracht dan de in de wintertijd verhandelde kaas. Omstreeks 1884 bouwde Cornelius een kaaspakhuis en begon hij de kaas voor eigen rekening te kopen en op te slaan. Dat ging al snel zo goed dat hij zijn schepen van de hand deed en kaashandelaar werd.

  • 1905: uitbreiding

    Rond Gouda kwamen er veel kaasmarkten bij. Boeren in het gebied waren overgestapt op zuivelproductie en de nieuwe markten betekende dat ze elke week hun kaas konden verkopen. Vanwege de toenemende activiteit besloot Cornelius Veldhuyzen zijn pakhuis uit te breiden.

  • 1925: nieuwe generatie

    In 1925 draagt Cornelius de zaak over aan zijn zoons Dirk, Maarten en Johannes. Met nieuwe energie weten ze de crisis in de jaren dertig te overleven, alsook de magere jaren van de tweede wereldoorlog waarin melk en kaas schaars en duur waren.

  • 1948: een nieuwe start

    Vanaf 1948 was de beschikbaarheid van kaas weer op een relatief normaal peil gekomen. Dit betekende een nieuwe start voor Veldhuyzen Kaas en de volgende generatie van de familie: de broers Cor, Dick Sr. en Koos. Langzaam veranderde Veldhuyzen Kaas in een professionele handelsonderneming die ook kaas van kaasfabrieken verkocht. In 1982 wordt Dick Jr. CEO.

  • 1982: Dick Jr.

    Dick Veldhuyzen jr. blijkt niet een gemiddelde kaashandelaar te zijn. Met interesse voor het product dat hij verkoopt in combinatie met een creatieve geest, is hij altijd bezig met ideeën die de zaken kunnen laten floreren. Hij is lid van het food innovatie netwerk Food Valley Society en een van zijn eerste innovaties was Hommage: een harde kaas gemaakt van geitenmelk die de boeren niet konden verkopen in Griekenland.

  • 2005: de pesto verde revolutie

    In 2005 ontketende Dick een ware revolutie in de kaaswereld met zijn Basiron Peste Verde kaas. Pesto kaas was populair, maar Dick wilde niet weer gewoon een handje droge kruiden door de kaas laten mengen. Hij vond een manier om verse basilicum toe te voegen wat resulteerde in een heerlijke pestokaas met een groene kleur! Tot de Basiron Pesto Verde bestond groene kaas nog niet en daarmee had Dick goud in handen.

  • 2005-2015: nieuwe smaken

    Ieder jaar worden er nieuwe varianten aan het Basiron assortiment toegevoegd. Dick is bij elke introductie nauw betrokken, samen met het innovatielab van productiepartner Rouveen Kaasspecialiteiten.

  • 2015: Westland & Old Amsterdam

    In 2015 start Veldhuyzen Kaas een samenwerking met Westland Kaas, een 80-jarig familiebedrijf. Vanaf heden is Veldhuyzen Kaas de exclusieve distributeur van Old Amsterdam in een groot aantal exportlanden wereldwijd.

  • 2016: extra opslag

    Vanwege de toenemende handel wordt er begin 2016 een extra koeling bijgebouwd die een additionele 200.000kg kaasopslag aan kan.

  • 2016: Onderscheidingen

    In de zomer van 2016 besluit Veldhuyzen Kaas voor het eerst mee te doen met de International Cheese Awards, de grootste kaaswedstrijd ter wereld. Het resultaat mag er zijn: maar liefst 6 producten (Veldhuyzen Blue Label, Montana Intenso, Basiron Alpine, Hommage Bleu, Mouton en Bleu de Graven) winnen een felbegeerde prijs.

Load More